تحولات منطقه

بیست وهفتم آذر یادآور عروج سرخ مجاهد خستگی‌ناپذیر و عالم ربانی، شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح(ره) است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود.

یکی از قدیمی‌ترین مدارس علمیه حرم مطهر پای کار «وحدت حوزه و دانشگاه»
زمان مطالعه: ۶ دقیقه

بیست وهفتم آذر یادآور عروج سرخ مجاهد خستگی‌ناپذیر و عالم ربانی، شهید آیت‌الله دکتر محمد مفتح(ره) است که از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه بود. این شهید والامقام در راه تحقق این اندیشه و آرمان بلند که از اندیشه‌های بلند امام راحل(ره) برخاسته بود، تلاش‌های بی‌وقفه‌ای انجام داد. از طرف دیگر، اندیشه تأسیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی به عنوان یکی از بارزترین مجموعه‌های آموزشی، حوزوی و دانشگاهی در راستای تحقق وحدت حوزه و دانشگاه در دهه ۶۰ شمسی و با درایت و نگاه بلند شخصیت‌های برجسته انقلابی همچون رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، شهید آیت‌الله دکتر بهشتی(ره)، مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی(ره) تولیت فقید آستان قدس رضوی و... دراین نهاد مقدس، مورد توجه قرار گرفت. هم اکنون حدود۴۱سال یعنی بیش از چهار دهه از فعالیت این دانشگاه می‌گذرد. به همین بهانه و به مناسبت فرارسیدن ۲۷ آذر، روز وحدت حوزه و دانشگاه در ادامه، بخش‌هایی از گفت‌وگوی صمیمانه خبرنگار روزنامه قدس با حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر علی نصرتی، پنجاه‌وچهار ساله، عضو هیئت علمی و مدیر مدرسه میرزاجعفر در دانشگاه علوم اسلامی رضوی در زمینه اقدامات این دانشگاه در تحقق آرمان‌های وحدت حوزه و دانشگاه را دنبال کنید. وی دانش‌آموخته سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترای رشته علوم قرآن و حدیث از دانشگاه علوم اسلامی رضوی بوده و ۲۱ سال سابقه همکاری با این دانشگاه را داراست.

ابتدا در زمینه ضرورت تأسیس چنین مجموعه آموزشی با ماهیت حوزوی و دانشگاهی در نهاد آستان قدس رضوی توضیح دهید.

پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی ایران و با درایت و دوراندیشی چهره‌های برجسته انقلابی همچون رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، شهید آیت‌الله دکتر بهشتی(ره)، مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی(ره) تولیت فقید آستان قدس رضوی و... تأسیس یک مجموعه آموزشی با ماهیت و تلفیق حوزوی و دانشگاهی دراین نهاد مقدس و با هدف تربیت، آموزش و کادرسازی نیروی انسانی ماهر و متخصص در مباحث مختلف علوم اسلامی و انسانی مورد نیاز انقلاب اسلامی ایران و مجموعه آستان قدس رضوی مورد توجه قرار گرفت. سرانجام در سال ۱۳۶۳ با همت و تلاش‌های نماینده ولی فقیه در استان خراسان و تولیت فقید آستان قدس رضوی مرحوم آیت‌الله واعظ طبسی(ره) این مجموعه آموزشی به نام دانشگاه علوم اسلامی رضوی از ادغام و یکپارچه‌سازی فعالیت‌های دو مدرسه علمیه کهن در حرم مطهر رضوی یعنی مدارس علمیه میرزاجعفر و خیرات‌خان -که هر یک سابقه‌ای افزون بر چهار سده فعالیت داشتند- تأسیس شد. بنابراین هدف اصلی از راه‌اندازی این دانشگاه با ماهیت حوزوی، تربیت افرادی به عنوان فقیه، اسلام‌شناس، مبلغ، محقق و مدرس در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی با کادرسازی و تربیت نیروهای انسانی مورد نیاز کشور و همچنین مجموعه آستان قدس رضوی از طریق جذب و تربیت طلبه‌دانشجو در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا بوده که این هدف و رسالت در این دانشگاه همچنان پیگیری شده و ادامه دارد. همچنین از سال۱۳۹۶ پردیس خواهران این دانشگاه نیز با جذب بانوان طلبه و دانشجو در مقاطع کارشناسی‌ارشد و دکترا به فعالیت علمی و آموزشی تعیین شده، مشغول است.

پس از حدود ۴۰ سال از تأسیس و فعالیت دانشگاه علوم اسلامی رضوی، این دانشگاه در تحقق اهداف تأسیس آن و موضوع وحدت حوزه و دانشگاه چه میزان موفق بوده است؟

توجه داشته باشیم که وحدت حوزه و دانشگاه هرگز به معنای ادغام و یکی شدن این دو نهاد و مجموعه علمی و آموزشی نیست، بلکه در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه، هم‌افزایی و تقویت نقاط مشترک در این دو مجموعه مهم است. وحدت حوزه و دانشگاه اهمیت فراوانی دارد و می‌تواند ارتقای ارتباطات و همکاری‌ها میان ‌دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه را تسهیل و از نقاط ضعف سازمانی جلوگیری کند. همچنین توجه مشترک به مسائل علمی و فرهنگی می‌تواند به ارتقای مسلم دانش منجر شود. وحدت حوزه و دانشگاه این زمینه را فراهم می‌کند تا از تکرار سرمایه‌گذاری‌ها و تلاش‌های بی‌تأثیر، جلوگیری‌ و سبب بهینه‌سازی منابع شود.
اما در زمینه میزان موفقیت‌های دانشگاه علوم اسلامی رضوی در تحقق اهداف آن و همچنین موضوع وحدت حوزه و دانشگاه باید بگویم این دانشگاه از ابتدای تأسیس با هدف حوزوی و دانشگاهی، هم از ارزش‌های حوزوی و هم از روش‌های دانشگاهی برای تعالی و رشد دانشجویان استفاده کرده است. تربیت دانش‌آموختگان حوزوی و دانشگاهی یعنی طلبه و دانشجو در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی در سه مقطع تحصیلی کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکترا و فعالیت آنان در مجموعه آستان قدس رضوی و سازمان‌ها و ادارات مختلف خارج از مجموعه آستان قدس در سطح کشور و تأمین بخشی از کادرسازی نیروهای انسانی مورد نیاز کشور در رشته‌های مختلف علوم اسلامی و انسانی مانند حقوق، علوم قرآن و حدیث، فلسفه و کلام اسلامی، زبان و ادبیات عربی، جامعه‌شناسی، علوم اقتصادی، فقه و مبانی حقوق اسلامی و... یکی از جنبه‌های موفقیت‌آمیز بودن فعالیت این دانشگاه است. همچنین دانشگاه‌ علوم اسلامی رضوی زیرمجموعه نهاد آستان قدس رضوی و در ارتباط تنگاتنگ با آن و دارای اهداف بلندی در حوزه‌های علمی، فرهنگی، دینی، اجتماعی، آموزشی و... بوده که می‌تواند مبین وحدت مأموریت‌های حوزه و دانشگاه باشد. حضور مدرسان حوزوی ملبس به لباس روحانیت از حوزه‌های علمیه و استادان دانشگاه به عنوان اعضای هیئت علمی در این دانشگاه؛ ارتباط حوزه‌های علمیه و سایر دانشگاه‌ها با این دانشگاه در اعزام استاد مدعو، استاد ارزیاب، استاد راهنمای رساله‌های تحصیلی دوره کارشناسی‌ارشد و دکترا؛ حضور دانشجویان، طلاب و اعضای هیئت علمی این دانشگاه در کرسی‌های آزاداندیشی در حوزه‌های علمیه و دیگر دانشگاه‌های کشور در کنار برگزاری همایش‌های علمی و پژوهشی با همکاری این دو نهاد علمی و آموزشی و... از نمونه‌های بارز تلاش‌های انجام شده توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی از سالیان قبل تاکنون برای تحقق اهداف وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می‌رود.
همچنین ارتباط نزدیک این دانشگاه در تعامل سازنده با حوزه علمیه خراسان؛ جذب دانشجویان خارجی از کشورهای مختلف و در مقاطع زمانی گوناگون و متناسب با شرایط سیاسی منطقه از کشورهایی همچون سوریه، عراق، چین، استرالیا، پاکستان، هندوستان، افغانستان، بوسنی و هرزگوین و... برای تحصیل در این دانشگاه؛ اعلام نهادهای رسمی همچون قوه قضائیه و... مبنی بر سطح بالای اندوخته علمی و مهارت نیروهای انسانی دانش‌آموخته دانشگاه علوم اسلامی رضوی در رشته‌های حقوق، قضاوت و... نمونه‌هایی از برخی جنبه‌های مربوط به تأثیرگذاری و موفقیت این دانشگاه در رسیدن به اهداف و موضوع وحدت حوزه و دانشگاه به شمار می‌رود.

در حال حاضر و با توجه به شرایط کنونی جامعه و منطقه، چه اقدامات مهم و ثمربخشی در موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در دانشگاه علوم اسلامی رضوی انجام شده است؟

در سالیان اخیر اقدامات خوبی در این دانشگاه و در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه به انجام رسیده است. برگزاری دوره‌های «دارالعلم» در فصول مختلف سال در جوار بارگاه مطهر امام هشتم(ع) با حضور برخی از مراجع عظام تقلید، فضلا، استادان و مدرسان حوزه‌های علمیه، استادان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های مختلف کشور، محققان و پژوهشگران حوزوی و دانشگاهی، حضور طلاب و دانشجویان مختلف در کنار یکدیگر از حوزه‌های علمیه و دانشگاه‌های کشور در دوره‌های دارالعلم و... نمونه‌هایی از تقویت و توجه بیش از پیش به موضوع وحدت حوزه و دانشگاه در این دانشگاه است. همچنین پرداختن به موضوعات مرتبط با مباحث روز کشور و جهان با دیدگاه حوزوی و دانشگاهی، راه‌اندازی سطح ۴ حوزه علمیه از سه سال پیش در محل مدرسه میرزاجعفر دانشگاه علوم اسلامی رضوی در کنار آموزش‌های کلاسیک مقطع دکترا، راه‌اندازی کرسی‌های آزاداندیشی مورد تأکید رهبر فرزانه انقلاب در زمان‌های مختلف و متناسب با مباحث روز با حضور دانشجویان و طلاب و به منظور تضارب‌آرا و مباحثه‌های علمی، برگزاری دوره‌های آموزشی و عملی مهارت‌آموزی با حضور دانشجویان، طلاب و شهروندان به صورت حضوری و مجازی با بهره‌گیری از مدرسان حوزه‌های علمیه و استادان دانشگاه‌ها در زمینه مباحث مختلفی همچون خانواده و زوجین، رایانه، هوش‌مصنوعی، فضای مجازی، مهارت‌های اخلاقی، مهارت‌های تبلیغی، مباحث سیاسی روز، کارگاه‌های عملی و... از نمونه‌های بارز تلاش‌های انجام شده در دانشگاه علوم اسلامی رضوی و در زمینه تحقق بیشتر موضوع وحدت حوزه و دانشگاه و استفاده از ظرفیت‌های متناسب این دو مجموعه علمی و آموزشی در کنار یکدیگر به شمار می‌رود.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

حرم مطهر رضوی

کاظمین

کربلا

مسجدالنبی

مسجدالحرام

حرم حضرت معصومه

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
در زمینه انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است:
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • مدیر سایت مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظرات پس از تأیید منتشر می‌شود.
captcha